Filmowe „Wesele” zostało przedstawione
przez Andrzeja Wajdę w sposób nietypowy. Podobnie jak na obrazach Stanisława
Wyspiańskiego nie ma tam ciemnych czy szarych cieni.
Bronowicka noc rzuca na twarze gości niebieskie cienie, wykraczają one poza
realność dziejących się zdarzeń. Reżyser wykorzystał w ten sposób możliwość
operowania światłem, jak i kolorami. Stroje ludowe są wykonane bardzo
dokładnie, ponieważ na potrzeby filmu zostały one wykupione od mieszkańców
małopolski. Natomiast do scen na progu i wokół domu przeniesiono pod Warszawę
oryginalną, starą chatę.
Wajda wprowadził w swe dzieło wiele cytatów z malarstwa, nie tylko Matejki czy
Malczewskiego ale także Wyspiańskiego i Gierymskiego. Oto niektóre z obrazów
użytych w filmie „Wesele”:
1. Jan Matejko –mistrz Wyspiańskiego. Stanisław miał do niego wyjątkowy
szacunek i sentyment, ponieważ uważał go za wielkiego malarza oraz pamiętał go
z czasów swego dzieciństwa, gdy Matejko odwiedzał warsztat jego ojca
–Franciszka Wyspiańskiego; :
a. „Stańczyk” – na stole leży list z datą 1514r. ( rok w
którym Polsce został odbity Smoleńsk przez Rosję ). Jest to autoportret samego
Matejki, na którym przedstawił siebie jako zygmuntowskiego błazna w czerwonym
stroju, w niezabawnej pozycji zamyślenia, splecionymi rękoma i zatroskaną
twarzą. W ten sposób wyraża swoją dezaprobatę w sprawie działania władzy i
smutek związany z losem swojej ojczyzny. Postać ta idealnie kontrastuje z
beztrosko bawiącymi się gośćmi królowej Bony. Symbolizował on mądrość
polityczną i troskę o losy ojczyzny, przypomina wspaniałe chwile narodu i
ostrzega przez rozpamiętywaniem przeszłości.
b. „Wernyhora” – druga postać wzorowana na
obrazie Jana Matejki, legendarny ukraiński wieszcz, niesiony przez Kozaka i
Ukrainkę, namalowany w pozie olśnienia. Gestykulacja i mimika twarzy ukazują
natchnienie. Uważa się, że Wernyhora przepowiada Polsce jej losy: rozbiory, ale
także odrodzenie. Symbolizuje zdecydowanie, zapał oraz chęć walki.
c. „Rejtan. Upadek Polski”- ukazuje protest Tadeusza
Rejtana przeciwko decyzjom sejmu rozbiorowego z 1773 roku. Miał symbolizować
upadek Polski.
d. „Zawieszenie dzwonu Zygmunta”- Stańczyk opowiada o
zawieszeniu dzwonu, który kiedyś był symbolem dumy narodowej, a dziś tylko
oznajmia wiadomości o pogrzebach
e. „Bitwa pod Grunwaldem” – Z tego obrazu w „Weselu”
został przedstawiony rycerz, który jest symbolem potęgi, dumy, honoru i
patriotyzmu, a także uosobieniem pragnień
poety tęskniącego za mocą i siłą.
2. Jacek Malczewski
a. „Józef Piłsudski” - w filmowej interpretacji
dzieła Wyspiańskiego Wernyhora przyjmuje twarz Józefa Piłsudskiego, który
wręcza złoty róg Gospodarzowi nucąc : „ Jeszcze Polska nie zginęła…”.
Symbolizuje w ten sposób nadzieję i nowe szanse na to, że los może się jeszcze
odmienić.
b. „Błędne koło” – obraz ten był bezpośrednią
inspiracją Stanisława Wyspiańskiego do stworzenia chocholego tańca. Ukazuje
wirujące postaci tańczące w okręgu dookoła siedzącego na drabinie chłopca,
który siedzi i wpatruje się w postaci dzielące się na dwie części: znajdujące
się po oświetlonej stronie drabiny ( symbolizujące beztroskie szczęście, idyllę
ale także sielankę czy rozpustę ), natomiast postaci będące po drugiej stronie
są to spowite cieniem kobiety i mężczyźni skuci kajdanami i powyginani w
cierpieniu (symbolizujący ucisk, niedolę). Cały obraz ma na celu ukazania
sytuacji bez wyjścia, pewnego labiryntu oraz próby wydostania się z sytuacji
napędzającej cykl nieszczęść.
c. „Melancholia” – w lewym górnym rogu obrazu
znajduje się malarz ze sztalugą. Z płótna wyłaniają się liczne postacie,
wytwory artystycznej wyobraźni. Postacie te kłębią się w chaotycznym tłumie,
korowodzie, niemal tańcu prowadzącym w kierunku okna. Są zniewolone, chcą się
wydostać za okno, na wolność. Można zauważyć, że na początku korowodu znajdują
się dzieci, które stopniowo dorastają, by ostatecznie zestarzeć się. Kłębowisko
ilustruje zatem bieg ludzkiego życia; dorastające dziecko zdaje sobie sprawę o
zniewoleniu i w apogeum życia bierze broń by walczyć o wolność. Jednak z czasem
przechodzi w fazę starości, by ostatecznie stracić chęć i motywację do walki, a
nawet poczuć bezsensowność zmiany rzeczywistości. Czynnikiem wygaszającym ten
pęd jest siedząca w oknie tytułowa melancholia - postać w czarnym ubraniu. Jako
jedynej udało się wydostać poza ramy okna, jest zatem ponad tłumem postaci,
jest ponad podziałami, jest wolna. To właśnie ona hamuje dążenie do wolności,
ona nie pozwala wydostać się na świat i zatrzymuje wszystkie postaci w ciasnym
atelier malarza.
Melancholią można nazwać zarówno aparat represyjny,
obcą władzę czy dekadentyzm. W "weselu" odpowiednikiem melancholii
jest chochoł - to on niweczy plany narodowowyzwoleńcze i jest sprawcą
niekończącego się tańca uczestników wesela. Tak i tutaj wszystkie postaci
zależne są od melancholii.
3. Stanisława Wyspiańskiego:
a. „Chochoły”- jest okryciem krzaka róży w ogrodzie
Gospodarza, lecz także i samym krzewem ukrytym pod słomą. Przybiera na przemian
lub razem, oba wyobrażenia. Przywodzi też na myśl pogańskie magiczne obrzędy
(topienie marzanny, symbolu zimy, śmierci).
b. „Śpiący Staś” – dziecko ma zamknięte oczy i lekko
wydęte, charakterystyczne dla śpiących dzieci, usta. Obraz tworzy nastrój
intymności pomiędzy rodzicem obserwującym śpiące dziecko a małym chłopcem.
Można wyczuć w nim również spokój i harmonię. Symbolizuje on dziecięca naiwność
i naturalność.
c. „Widok z okna pracowni na kopiec Kościuszki”- w
prologu filmu po opuszczeniu ulic Krakowa weselny orszak zmierza drogą wśród
pól w stronę Bronowic. Obecny w tej scenie krajobraz, przypominający jeden z
pasteli Stanisława Wyspiańskiego ( „Widok z okna pracowni na kopiec Kościuszki”
) wycisza jadących gości.
d. „Dziewczynka z wazonem”- zamyślona dziewczynka o
długich włosach, które łagodną falą otaczają jej buzię, została ukazana w
chwili gdy opierając ręce na blacie stołu, w zadumie wodzi palcem po
ceramicznym wazonie z niezapominajkami. Lekkość kreski obrysowującej płynnym
konturem drobne rączki i profil córeczki artysty oraz miękka plama barwna
modelująca dziecięcą twarz, doskonale przekazują ulotność i „niewystudiowany”
charakter ujęcia. Z ogólną atmosferą przedstawienia harmonijnie współbrzmi
także wyciszona i stonowana kolorystyka, oparta na zestawieniach różu, błękitu,
karminu i połyskującej, brunatnej tafli stołu. Ten nastrój sennego zatopienia
we własnych myślach kontrapunktuje zamaszysta, diagonalna linia stołu, który
wprowadza do kompozycji dynamizm, echa stylistyki Gauguinowskiej oraz
drzeworytu japońskiego. Innym akcentem współtworzącym ekspresję przedstawienia
jest mocny, nasycony kolor i orientalny deseń koszuli dziewczynki.
4. Aleksandra Gierymskiego
a. „Trumna chłopska”- widoczne są tutaj dwie postaci:
mężczyzny i kobiety, oboje spoglądają gdzieś w dal. Ich twarze wydają się bez
emocji, sylwetki ukazują marazm, beznadzieję, może nawet nudę. Pozy zaskakują
jednak na tle niewielkiej trumny - trumny dziecka. Zatem obraz jest nie tylko
ilustracją rodzinnej tragedii, ale także beznamiętnej, chłodnej, czy może
paraliżującej reakcji rodziców na śmierć dziecka. Jedynym ciepłym, pełnym
nadziei elementem obrazu jest pies wiernie leżący u stóp właścicieli. Sam Wajda
tak mówił o tym obrazie -Nie znam w polskim malarstwie obrazu, gdzie
obecność tragizmu byłaby równie silna. Właśnie tragizmu, nie dramatyzmu. Jest w
tym obrazie duch antycznej tragedii, która rozstrzyga się zawsze w pełnym
świetle dnia, na oczach sąsiadów, przed domem.
Koniecznie zerknijcie sobie na pożyczki. Na wesele warto się zapożyczyć. Przecież wesele to wyjątkowa okazja. Jest tylko jedno. Ja brałem pieniądze na stronie internetowej Credy i absolutnie nie żałuję. Dzięki nim udało mi się znaleźć szybkie pożyczki, które serdecznie polecam.
OdpowiedzUsuńświetny tekst!
OdpowiedzUsuń